RSS

Abdest’in sünnetleri

Sohbet

Bazıları şunlardır:

1- Abdeste başlarken, Besmele okumak.

2-
 Elleri, bilekleri ile beraber, üç kere yıkamak.

3-
 Ağzı, ayrı ayrı su ile üç kere yıkamak.

4-
 Burnu, ayrı ayrı su ile, üç kere yıkamak.

5-
 Kaş, sakalı ve bıyık altındaki görünmeyen deriyi, yüzü yıkarken ıslatmak.

6-
 Yüzünü yıkarken, iki kaşın altını ıslatmak.

7-
 Sakalın, sarkan kısmını mesh etmek.

8-
 Sakalın, sarkan kısmını sağ elin yaş parmaklarını tarak gibi sokarak hilallemek.

9-
 Dişleri bir şey ile ovmak, temizlemek.

10-
 Başın her tarafını bir kere mesh etmek.

11-
 İki kulağı bir kere mesh etmek.

12-
 El ve ayak parmaklarının arasını hilallemek.

13-
 Enseyi üçer bitişik parmaklarla, bir kere mesh etmek.

14- Yıkanacak yerleri, üç kere yıkamak.

15-
 Yüzü yıkarken abdeste kalb ile niyet etmek.

16-
 Tertibe riayet etmek. Yani uzuvları sıra ile yıkamak.

17-
 Delk etmek, yani yıkanan yerleri ovmak.

18-
 Muvalat. Yani her uzvu birbiri arkasından yıkarken başka işle uğraşmamak.

Sünneti terk

Sual: Bir özürden dolayı abdestin bir sünnetini terk etmek caiz mi?

CEVAP: Özür varsa caizdir.

Sadece farzlarını almak

Sual: Abdestin sadece farzlarını almak mekruh mu?

CEVAP: Evet, zaruretsiz öyle alınırsa mekruh olur. Mesela her organı bir iki kere yıkamak mekruhtur. Üç kere yıkamak sünnettir. Bir keresi farzdır.

Abdest ve gusülde niyet

Sual: Abdest veya guslederken niyet, eli yıkarken mi yoksa yüzü yıkarken mi yapılır?

CEVAP: Her ikisi de olur, burnu yıkarken de, ağzı yıkarken de olur. Niyet edilmese bile Hanefi’de abdest ve gusül yine sahih olur.

Niyet nedir?

Sual: Gusül ve abdestte niyet, kalben etmek mi yoksa ne yaptığını bilmek midir?

CEVAP: Kalben niyet etmektir, bilmek değil sadece.

Abdestin ilk sünneti

Sual: Abdestin ilk sünneti nedir?

CEVAP: Helaya girerken ve abdeste başlarken besmele çekmektir.

Ağza ve burna su vermek

Sual: Abdestte, ağza ve burna su vermek, dört mezhepte de, sünnet midir?

CEVAP: Hanbeli mezhebinde farz, diğer üç mezhepte sünnettir. (Mezahib-i Erbaa)

Su tasarrufu için

Sual: Su tasarrufu için, abdestte uzuvları birer kere yıkamak uygun olur mu?

CEVAP: Hayır. Su çok azsa, su bulma imkânı da yoksa o zaman bir kere yıkamak caiz olur.

Parmak aralarını hilallemek

Sual: Şir’atül İslam tercümesinin 95. sayfasında, (El parmaklarının arasını hilallemek sünnet, ayak parmaklarını hilallemek ise farzdır) deniyor. Bu yanlış değil mi?

CEVAP: Evet, yanlıştır. Şir’a şerhinde, bunun gibi başka hataların da olduğunu, daha önceki yazılarımızda bildirmiştik. Muteber kitaplarda deniyor ki:
Abdestte, el ve ayak parmaklarını hilallemek, müekked sünnettir. (Redd-ül-muhtar, F. Hindiye, M. Erbaa, Dürer ve Gurer)

Abdestte sıra

Sual: Bazı kimseler abdestte, yüzlerini yıkadıktan sonra başa mesh yapıp sonra kolları yıkıyorlar. Sünnet şekli yüzü, sonra kolları yıkamak, sonra başa mesh etmek değil midir?

CEVAP: Evet Hanefi’de o sıra ile yıkamak sünnettir. Şafii’de ise farzdır. Bütün din kitapları böyle yazar. Kur’an-ı kerimde abdest âyetinin meali şöyledir:
(Ey inananlar, namaza kalktığınızda yüzlerinizi, dirseklere kadar ellerinizi, başlarınızı meshedip topuk kemiklerine kadar ayaklarınızı yıkayın.) [Maide 6]

Abdestin âyetteki sıraya göre alınacağı hadis-i şeriflerde de bildirilmiştir. Birinin meali şöyledir:
(Hazret-i Osman abdest alırken, üç defa ellerini yıkadı; sonra üç defa ağzını ve burnun içini; sonra üç defa yüzünü; üç defa dirseklerine kadar sağ ve sol kolunu yıkadı; sonra da başının tamamını meshedip üç defa sağ ayağını, üç defa sol ayağını topuklarına kadar yıkadı. Sonra, “Resulullah böyle abdest alıyor” dedi.) 
[Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi]

Boğazı mesh etmek

Sual: Abdestin sünnetleri sayılırken boynu mesh etmek tabiri geçiyor. Boyun mesh edilirken ense ve boğaz da mesh edilir mi?
CEVAP: Ense mesh edilir, boynun yanları mesh edilir, fakat boğazı mesh etmek bid’attir.

Boynu mesh etmek

Sual: Boynu mesh etmek bid’at mi?
 

CEVAP:  Boynu mesh etmek, bid’at değil sünnettir. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
Resulullah, başının tamamını, kulaklarının da iç ve dış kısımlarını mesh ederdi. (Tirmizi, Ebu Davud)

Boynu meshetmeye müstehap diyenler var ise de, el-Bahr ve diğer kitaplarda sünnet olduğu bildirilmiştir. Gırtlağı mesh etmek ise bid’attir. (Redd-ül-muhtar)

Yine Nimet-i İslam kitabının abdestin sünnetlerinin on altıncısında diyor ki:
(Baş ve kulaklardan sonra, iki elin arkası ile boynu mesh etmek.)

Boynu meshetmenin sünnet olduğu bütün fıkıh kitaplarında vardır.

Kaşın altını ıslatmak

Sual: S. Ebediyyede (Yüzünü yıkarken, iki kaşın altını ıslatmak sünnettir) ifadesi geçiyor. Kaşın altından maksat, kaşlarla göz kapakları arası mıdır?

CEVAP: Hayır. Kaşların dipleri demektir.

Abdestte protezi çıkarmak

Sual: Protez dişi her abdestte çıkarıp takmak zor oluyor. Abdest alırken çıkabilen protez dişleri çıkarmadan alınan abdest, sahih midir?

CEVAP: Evet, sahihtir.

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

 
%d blogcu bunu beğendi: